Veelgestelde vragen

Mag ik een familielid of andere dierbare meenemen naar mijn afspraak in Ziekenhuis Amstelland?
Om de veiligheid van onze patiënten en medewerkers zo goed mogelijk te waarborgen, is het noodzakelijk om afstand van elkaar te houden. Hiermee is de kans op verspreiding van het coronavirus zo klein mogelijk. Daarom vragen wij patiënten om alleen te komen naar ons ziekenhuis. Alleen als begeleiding echt noodzakelijk is, mag er maximaal 1 begeleider mee. Deze begeleider moet dan van te voren worden aangemeld bij de polikliniek waar de afspraak is.

We kunnen ons voorstellen dat het wel fijn is om een familielid of andere dierbare mee te laten luisteren met het gesprek met uw arts. U kunt uw telefoon op speaker zetten of het gesprek opnemen. Meld dit wel graag van te voren even aan de arts.

Dragen medewerkers van Ziekenhuis Amstelland ook een mondkapje?
Een mondkapje dragen in publieke ruimten is vanaf 25 september niet meer verplicht in ons ziekenhuis. Medewerkers van Ziekenhuis Amstelland hebben het advies gekregen een medisch mondneusmasker te dragen waar 1,5 meter afstand houden tot patiënt of collega niet mogelijk is. 

COVID-19 en zwangerschap 

Gepubliceerde informatiekaarten van de NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie & Gynaecologie)


Waarom krijg ik een rekening voor een telefonisch contact met mijn arts?

Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen, zijn afspraken op de poliklinieken zoveel mogelijk vervangen door ‘consulten op afstand’. Er zijn drie vormen van een consult op afstand:

  • Telefonisch consult: uw behandelaar belt met u
  • Schriftelijk consult: uw behandelaar e-mailt of chat met u
  • Screen-to-screen consult: uw behandelaar houdt een video-consult met u

Een consult op afstand wordt sinds 1-1-2018 landelijk in rekening gebracht. Voor een telefonisch medisch inhoudelijk contact met uw arts krijgt u dus een rekening. Belt u de polikliniek om bijvoorbeeld een afspraak in te plannen of te verzetten, dan wordt dit uiteraard niet in rekening gebracht, dat is geen medisch inhoudelijk contact. De hoogte van de factuur wordt niet beïnvloed door het feit of u op de polikliniek geweest bent of een telefonische afspraak gehad heeft. Een polikliniekbezoek en een consult op afstand zijn even duur. Uw zorgverzekeraar krijgt een rekening voor de kosten van het consult op afstand. Afhankelijk van de stand van zaken van uw eigen risico kan uw zorgverzekeraar deze kosten bij u in rekening brengen. 

Heeft u hier vragen over?
Stuur een e-mail naar dot@zha.nl. In verband met de nieuwe verscherpte maatregelen van de Overheid omtrent COVID-19 is de DOT-office voorlopig alleen per e-mail te bereiken. Wij vragen om uw begrip. 

Waarom staat er op het overzicht bij mijn zorgverzekeraar 'eerste polikliniekbezoek' of 'herhaal polikliniekbezoek', terwijl ik niet fysiek in Ziekenhuis Amstelland aanwezig was?
Het is mogelijk dat op uw overzicht van het eigen risico een ‘eerste polikliniekbezoek’ of een ‘herhaal polikliniekbezoek’ ziet staan, terwijl u niet fysiek in het ziekenhuis geweest bent. Om patiënten niet onnodig naar het ziekenhuis te laten komen tijdens deze periode, zijn afspraken op de polikliniek zoveel mogelijk vervangen door ‘consulten op afstand’. Dat wil zeggen telefonisch, per e-mail of via een beeldverbinding. Landelijk is overeen gekomen dat ziekenhuizen de consulten op afstand als polikliniekbezoeken mogen registreren. Dit is een afspraak tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en de NZa. Deze registratie heeft geen invloed op de hoogte van de factuur, want een consult op afstand en een polikliniekbezoek zijn even duur.

Heeft u hier vragen over? 
Stuur een e-mail naar dot@zha.nl. In verband met de nieuwe verscherpte maatregelen van de Overheid omtrent COVID-19  is de DOT-office voorlopig alleen per e-mail te bereiken. Wij vragen om uw begrip. 

Ik wil een attentie geven aan het zorgpersoneel, hoe doe ik dat? 
We krijgen veel lieve attenties aangeboden zoals bloemen, maaltijden e.d. voor onze medewerkers om hen een hart onder de riem te steken. Heel veel dank daarvoor. Om dit in goede banen te leiden vragen wij u om hiervoor te mailen naar donaties@zha.nl. Onze collega's nemen dan contact met u op. We vragen u vriendelijk er rekening mee te houden dat we ons aan strikte hygiënerichtlijnen houden. Dat betekent dat we producten die hier niet aan voldoen niet kunnen accepteren.