Aanmelden en inloggen

Hoe kan ik mij aanmelden voor MijnZHA?

U kunt zich op verschillende manieren aanmelden voor MijnZHA: 

  • Met DigiD:
    U kunt direct eenvoudig met DigiD inloggen in MijnZHA, zonder activatiecode. Ga naar de MijnZHA-knop, rechts bovenin op onze website. Log in via de DigiD-app en volg stap voor stap de instructies. Heeft u nog geen ID-check gedaan in de DigiD-app? Doe dat dan eerst. 

  • Als u toegang wilt tot MijnZHA kunt u dat ook bij uw eerste bezoek bij de centrale Inschrijfbalie aangeven. Bent u al patiënt bij Ziekenhuis Amstelland, dan kunt u bij de polikliniek waar u onder behandeling bent aangeven dat u zich wilt aanmelden voor MijnZHA. Op vertoon van uw legitimatiebewijs ontvangt u een activatiecode en instructie. Met deze code kunt u de aanmelding zelf (thuis) afronden.

  • Kunt of wilt u niet met DigiD inloggen en komt u voorlopig niet in het ziekenhuis? Neem dan telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur). Houdt uw identiteitsbewijs bij de hand.
    Wilt u het dossier van uw kind (jonger dan 12 jaar) kunnen inzien? Zorg dan dat u naast uw eigen identiteitsbewijs het BSN-nummer van uzelf en van uw kind bij de hand heeft.

Let op: om MijnZHA te kunnen gebruiken heeft u een Nederlands mobiel telefoonnummer (06-nummer) nodig.

 

Kan ik me direct via DigiD aanmelden zonder activatiecode? 
Ja. U kunt zich eenvoudig met DigiD aanmelden en inloggen in MijnZHA. Ga naar de MijnZHA-knop, rechts bovenin op onze website. Log in via de DigiD-app en volg stap voor stap de instructies. Heeft u nog geen ID-check gedaan in de DigiD-app? Dan is het belangrijk om dat eerst te doen. 

Hoe activeer ik MijnZHA met een activatiecode?
Stap 1: Ga naar mijnzha.ziekenhuisamstelland.nl;

Stap 2: Klik op de blauwe knop ‘aanmelden met activatiecode’ (deze staat onder de knop inloggen met DigiD);
Stap 3: Vul de activatiecode, uw geboortedatum en uw patiëntnummer in;
Stap 4: Klik op 'volgende';
Stap 5: Vul de code in die u per sms hebt gekregen en klik op 'volgende';
Stap 6: Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in. U kunt deze zelf kiezen;
Stap 7: Kies een beveiligingsvraag en vul het antwoord in. Onthoud het antwoord goed;
Stap 8: Controleer uw e-mailadres of pas dit aan;
Stap 9: Na het accepteren van de algemene voorwaarden bent u ingelogd.

U bent nu aangemeld voor MijnZHA. U kunt de volgende keer inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord.


Mijn gebruikersnaam wordt niet geaccepteerd. Waar moet mijn gebruikersnaam aan voldoen?

Uw gebruikersnaam voor MijnZHA moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

-    Minimaal 6 karakters lang;
-    Maximaal 30 karakters lang;
-    Alleen onderstaande speciale tekens mogen gebruikt worden;
o    @
o    –
o    .
o    _
-      Uw gebruikersnaam mag niet hetzelfde zijn als uw wachtwoord.

Lukt het toch niet om uw account te activeren? Neem dan contact met ons op:
telefoon: 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl. Let op: vermeld in de e-mail uw patiëntnummer en geboortedatum.

Mijn wachtwoord wordt niet geaccepteerd. Waar moet mijn wachtwoord aan voldoen?
Uw wachtwoord voor MijnZHA moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Minimaal 8 karakters lang;
  • Maximaal 40 karakters lang;
  • Moet minimaal 1 letter bevatten;
  • Moet minimaal 1 cijfer bevatten;
  • Moet minimaal 1 speciaal teken bevatten;
  • Mag niet hetzelfde zijn als uw gebruikersnaam.

Lukt het toch niet om uw account te activeren? Neem dan contact met ons op via telefoon: 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail mijnzha@zha.nl. Let op: vermeld in de e-mail uw patiëntnummer en geboortedatum.

Wat is het verschil tussen activatiecode, sms-code, gebruikersnaam en wachtwoord?

Activatiecode
De 15-cijferige activatiecode wordt eenmalig per e-mail of per brief uitgegeven door het ziekenhuis en gebruikt u alleen bij uw eerste aanmelding. Let op: de activatiecode is slechts 14 dagen geldig.

SMS-code
Meldt u zich voor de eerste keer aan bij MijnZHA? Dan ontvangt u een sms-code op uw mobiele telefoon. Deze code moet u invoeren bij aanmelding.

Gebruikersnaam en wachtwoord
Bij de eerste aanmelding kunt u zelf een gebruikersnaam en wachtwoord kiezen. Deze zelfgekozen gebruikersnaam en het wachtwoord gebruikt u steeds om in te loggen en dient u zelf te onthouden.
Vanaf de tweede keer inloggen krijgt u na invoeren van uw gebruikersnaam en wachtwoord, een sms-code op uw mobiele telefoon die u moet invoeren.

Mijn activatiecode werkt niet. Wat moet ik doen?
Neem dan contact met ons op per telefoon: 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl Stuur daarbij de volgende gegevens mee:

  • Uw patiëntnummer
  • Uw geboortedatum
  • Uw voor- & achternaam
  • De verloopdatum en –tijd van de activatiecode.

Mijn activatiecode is verlopen. Wat moet ik doen?
Heeft u een activatiecode per brief ontvangen? Om veiligheidsredenen is deze toegangscode 14 dagen geldig. De verloopdatum staat vermeld op de brief die u hebt gekregen. Wanneer deze verlopen is, neem dan met ons contact op via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur)Houdt uw identiteitsbewijs bij de hand.

Kan iemand anders mij aanmelden voor MijnZHA?
Nee, het is niet mogelijk iemand te machtigen om u aan te melden.

Ik ben mijn gebruikersnaam van MijnZHA vergeten. Wat moet ik doen?
Neem de volgende stappen:

Stap 1: Ga naar de inlogpagina van MijnZHA;
Stap 2: Klik op de link ‘Gebruikersnaam vergeten’ en vul de gevraagde informatie in. U ontvangt in uw reguliere e-mail inbox een e-mail met daarin uw gebruikersnaam.

Let op: Achter ieder initiaal moet u een punt invoeren. 

Bijvoorbeeld: U heet A.A. van Loon. Op uw patiëntenpas staat u vermeldt als A.A. v Loon. U voert dan in bij initialen A.A. en bij achternaam v Loon. Krijgt u alsnog de foutmelding ‘record niet opgeslagen’ Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl. Let op: vermeld in de e-mail uw patiëntnummer en geboortedatum.

Ik ben mijn wachtwoord van MijnZHA vergeten. Wat moet ik doen?
Neem de volgende stappen:

Stap 1: Ga naar de inlogpagina van MijnZHA;
Stap 2: Klik op de link ‘Wachtwoord vergeten’;
Stap 3: Vul uw gebruikersnaam in;
Stap 4: Vul uw geboortedatum in. 

U krijgt nu de beveiligingsvraag te zien die u bij het aanmelden voor MijnZHA heeft ingevoerd. Indien u deze juist beantwoordt, kunt u na invoer van de SMS-code op de website uw wachtwoord wijzigen.

Lukt het niet om op deze manier toegang te krijgen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl. Vermeld in de e-mail uw patiëntnummer en geboortedatum.

Let op: Voor medewerkers van Ziekenhuis Amstelland is uw wachtwoord onbekend en niet zichtbaar, omdat dit beveiligd is opgeslagen. U kunt uw wachtwoord dus niet bij hen opvragen.

Ik heb geen sms-bericht met code ontvangen. Wat moet ik doen? 
Neem de volgende stappen:

Stap 1: Controleer of er boven in het scherm een melding verschijnt 'neem contact op met het ziekenhuis om te controleren of uw mobiele nummer bekend is'. Ziet u deze melding, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl. Let op: vermeld in de e-mail uw patiëntnummer, geboortedatum en mobiel telefoonnummer;
Stap 2: Verschijnt er geen melding bovenin uw scherm? Probeer uw mobiele telefoon opnieuw in te schakelen en uw sms-inbox op te schonen;
Stap 3: Wanneer u nog steeds geen sms-bericht ontvangt, kan het voorkomen dat uw mobiele nummer niet correct in het systeem staat. Om dit te controleren kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl. Let op: vermeld in de e-mail uw patiëntnummer, geboortedatum en mobiel telefoonnummer.

Het inloggen lukt niet, er staat dat mijn account is geblokkeerd. Wat moet ik doen?
Als uw account is geblokkeerd, kan dat meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat u vaker dan toegestaan een verkeerd wachtwoord hebt ingevuld. Is uw account geblokkeerd, neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020 - 755 6457 (op werkdagen van 8.00 uur tot 16.30 uur) of e-mail: mijnzha@zha.nl. Let op: vermeld in de e-mail uw patiëntnummer, geboortedatum en mobiel telefoonnummer.

Tip: U kunt een blokkade voorkomen door na twee mislukte inlogpogingen of bij twijfel te kiezen voor ‘Wachtwoord vergeten’.

Ik wil mijn beveiligingsvraag en/of het -antwoord wijzigen. Wat moet ik doen?
Om uw beveiligingsvraag en het antwoord te wijzigen, gaat u naar ‘Instellingen’-> ‘Wachtwoord wijzigen’. Onder het kopje ‘Beveiligingsvraag/-antwoord wijzigen’ voert u uw wachtwoord in, selecteert u een beveiligingsvraag uit de lijst, voert u uw antwoord in, en klikt u op Opslaan. Om alleen het antwoord op de beveiligingsvraag te wijzigen, voert u uw wachtwoord in, voert u uw nieuwe antwoord in, en klikt u op Opslaan. Wanneer u geen nieuwe vraag uit de lijst selecteert, blijft deze hetzelfde als voorheen.

Ik ben automatisch uitgelogd. Waarom is dat?
Wanneer u langer dan 15 minuten niet actief bent in MijnZHA, wordt u automatisch uitgelogd. Dit is om de privacy van uw gegevens te beschermen. Wij raden u aan uit te loggen als u uw computer verlaat.

Heb ik speciale apparatuur of computerprogramma’s nodig?
Voor het gebruik van MijnZHA hebt u geen speciale apparatuur of computerprogramma’s nodig. Wat u wél nodig heeft is:

  • een pc, laptop, smartphone of tablet (Apple of Android)
  • een internetverbinding
  • een internetbrowser, zoals Google Chrome, Safari of Microsoft Edge
  • het programma Acrobat Reader om PDF-bijlagen te openen
  • een Nederlands mobiel telefoonnummer dat geregistreerd staat bij het ziekenhuis.

U kunt uw gegevens ook inzien via een smartphone. U kunt hiervoor de app MyChart gebruiken. Meer informatie vindt u onder het kopje ‘MijnZHA via app’.